fbpx

Em todos os jogos é possível propiciar o contato com vocabulário específico como “let´s play”, “your turn”, “you win”, “you loose”, “good one”, “well done”, “try again”, “one more time”…

Caso sejam fluentes na língua, o ideal é falar tudo em inglês. Caso não se sintam seguros, ao menos o vocabulário do jogo, tentem treinar 100% em inglês. Ou seja, não é tão proveitoso misturar os dois idiomas. Claro que é divertido perguntar coisas como: como se fala isso ou aquilo em inglês? E muitas vezes, melhor ainda são as respostas!

Mas você também corre o risco de receber um inaudível silêncio como resposta. Fica muito mais divertido, leve e intuitivo para a criança, se ela ouvir o adulto conversar com ela em inglês e consequentemente, dar mais chances ou mesmo opções da resposta em inglês… exemplo: How do you say vermelho in English? Hmmmm, is it red or blue? Yes, this is red! How about that one? Is it red or pink?

No mais, os jogos que se utilizam das técnicas de Total Physical Response (TPR) são normalmente bem queridos pelas crianças pequenas. Costumo fazer jogos como este das cores abaixo fazendo uso de TPR:

Game: Colors Touch Nice! Let´s play “touch colors”! Touch red! Hands up! Touch blue! Hands up!

  • Esta animação é agitada, até um pouco demais, mas o jogo que propõe é bacana, que vem inserido numa música na qual trabalha-se também a fonética das palavras.

Colors Touch Song | Colors & Phonics for Kids | Fun Kids English – https://www.youtube.com/watch?v=XI6e7rYdQPo

Jogos muito divertidos de se fazer offline

Total Physical Response (TPR)

TPR, when done with kids usually involves things like:

  • Touch your right arm!
  • Touch something red
  • Lift your hands into the air
 
 Sensory games

Sensory play is the type of play activities that stimulate children’s senses. Most sensory plays focus on stimulating the touch, sight and hearing senses because they are more accessible. However, you can provide sensory experiences to stimulate other senses with your kids!

Dicas de Jogos usando os sentidos

  • Turn regular home items into your child’s sensory toys

How about spending time with your kids and inexpensive “toys” like a paper towel roll, a pot and a spoon, or straws? By taking objects that you already have in the house you can create many fun experiences for you and your child. For example, take a colander and spaghetti noodles (or pipe cleaner) and challenge your child to put the noodles in the holes. They will be drawn to this experience and will start to develop basic motor skills as well as problem solving skills when they break the spaghetti noodles.

Use play-doh and fondant to nurture your child’s craft skills

For older children play-doh (massinha de modelar) and fondant are great ways to teach sensory play, as well as skills that your child can use in the future such as baking a cake.

  • Create A Sensory Board / Bin Together

Gather different types of objects around the house that can stimulate the senses (and make sure they are safe to use).

Attach them to a big cardboard or put them all into a bin. Let your child feel the texture and play with them. Ask your kid relevant questions about their sensory exploration. Create a conversation that encourages your child to use descriptive words. For example, ask these questions:

  • How does it feel?
  • How does it look like?
  • What’s the smell produced?
  • What sound does it produce?
  • How does it taste?

More info and tips at https://www.parentingforbrain.com/sensory-activities-importance-sensory-play/

Um clássico dos sensory games é o Mystery Box, também chamado de:

“What´s in the box?” Game

 Divertida música que traz em si um jogo de adivinhação e pode ser feita ao vivo, como um jogo tátil, ou visual:

 

Mystery Box Song / Game

https://youtu.be/EULQrI3aVik

https://youtu.be/Bd1yjm_zopI

How to play:

Assemble a number of objects (you can decide on a theme or make the objects totally random) and place in a large cardboard box. Cover with a tablecloth or towel so that nobody can see into the box. Play: Give tips about the object and ask the players to guess or ask them to feel inside the box and identify the objects. Vocabulary: “What´s in the box?”

Games conhecidos como jogo da velha (tic tac toe), pega-pega (vocabulary: o pegador é chamado de “it”, então quando alguém se refere ao pegador pode dizer: “now, you are it!”), hide and seek (um jogo amado pelas crianças, ainda mais num espaço amplo, com diversos ambientes, jardinado e com árvores como o do Espaço! Mas é possível brincar também na própria casa, claro! Use vocabulário como: “Let´s play hide and seek. You go hide. I count: 1, 2, 3, 4…10! Here I go! Where are you? I’m coming. Now, it´s your turn. You count. 1,2,3…

Por Fábio Lisboa